Draudikai perspėja apie gręsiančią rudeninę automobilių grobimų epidemiją
Nors pastaraisiais metais automobilių vagysčių skaičius Lietuvoje gana sparčiai mažėjo, kriminalistai ir draudimo ekspertai atkreipia dėmesį į besikeičiančias aplinkybes, lig šiol lėmusias nusikalstamumo atoslūgį. Sparčiai augę atlyginimai ir pasiūlą viršijusi darbuotojų paklausa nemažai veikėjų, linkusių eiti į kompromisą su sąžine, paskatino rinktis legalų amatą. Tačiau dviženklė infliacija ir mąžtančios pajamos gali išprovokuoti naują vagysčių proveržį. Specialistų teigimu, tikėtina, kad pirmi tai pajus automobilininkai.
Tamsos sezonas
Ruduo, pasak draudikų, metas, kai reikia akyliau saugoti savo automobilį. Kaip teigė "PZU Lietuva" Žalų departamento direktorius Ričardas Morkvėnas, vasarą automobilių pavagiama mažiau dėl trumpesnio vagių darbo laiko – nakties, o žiemą sąlygas darbuotis ilgapirščiams komplikuoja šaltis, taip pat sniege sunkiau nepalikti ir nusikaltimo pėdsakų. Tačiau ruduo, nusikaltėliams yra bene palankiausias metų laikas. Norintiems išvengti nuostolių dėl automobilio vagystės, draudimo specialistai pataria būti atidesniems ir pasirūpinti transporto priemonių apsauga.
Automobilių apsaugos srityje dirbančios bendrovės "BCE Service" tinklo vadovas Andrius Zabulionis teigė, jog didėjantis automobilių vagysčių skaičius gali būti tiesiogiai susijęs su ekonomine krize.
"Šiuo metu gerokai mažėja automobilių pardavimas, o blogėjanti ekonominė padėtis į viršų tempia automobilinių vagysčių statistiką. Tai rodo ir pasauliniai duomenys – neramumai ekonomikoje tiesiogiai susiję su naujomis automobilių vagysčių bangomis", – teigė specialistas.
Taikiklyje – naujakuriai
"PZU Lietuva" Žalų departamento direktorius pastebėjo, jog didžiuosiuose Lietuvos miestuose automobilių vagysčių daugiausia pasitaiko ne senuose ar kriminaliniais incidentais garsėjančiuose rajonuose, o naujuose – Perkūnkiemyje ar naujoje Fabijoniškių mikrorajono dalyje Vilniuje, Kalniečių ir Šilainių mikrorajonuose Kaune. Pasak jo, tai susiję su keletu veiksnių.
"Naujuose rajonuose paprastai gyvena aukštesnes pajamas gaunantys žmonės. Jų automobiliai taip pat dažnai geresnės kokybės, todėl vilioja vagis", – teigė R.Morkvėnas.
Automobilių vagims nauji didžiųjų miestų rajonai palankesni ir dėl nepakankamai išvystytos šių gyvenviečių infrastruktūros. Nauji rajonai apgyvendinami greičiau, nei sutvarkomi namų kiemai, įrengiamos kokybiškos automobilių stovėjimo aikštelės su geru apšvietimu.
Dažna naujuose rajonuose pasitaikančių vagysčių priežastis, pasak R.Morkvėno, – bendravimo su kaimynais stoka.
"Naujuose namuose, kuriuose dažnai gyvena jaunos šeimos, nėra stiprios namo bendruomenės. Tarpusavyje nebendraujantys žmonės nežino, kokį automobilį vairuoja jų kaimynas. Tokioje aplinkoje vagys gali bandyti į automobilį brautis net dieną, nes didelė tikimybė, jog liks nepastebėti", – tikino R.Morkvėnas.
Pašnekovas taip pat atkreipė dėmesį, kad kraustymosi į naujus namus darbais besirūpinantys gyventojai dažnai labiau išsiblaškę ir užmaršūs, todėl automobilyje palieka daiktų, kurie itin vilioja vagis.
"Senesniuose ar pavojingesniuose rajonuose, pavyzdžiui, Naujininkuose Vilniuje, gyventojai budresni ir tokių klaidų nedaro. Naujų rajonų gyventojai ne tokie atidūs", – pastebėjo R.Morkvėnas.
Prioritetai nesikeičia
Remiantis "PZU Lietuva" duomenimis, šiemet, kaip ir pernai, labiausiai vagiami automobiliai yra "Volkswagen" ir "Audi". Vagis vilioja "Volkswagen Passato" ir "Audi" modeliai A4, A6, A8. Pasak R.Morkvėno, automobilių vagys jau specializuojasi – vieni vagia transporto priemones, kiti – jų detales ar automobilyje paliktus daiktus.
"Atvejų, kai nepavykus pavogti transporto priemonės, vagiamos jos detalės ar daiktai, pasitaiko labai retai", – teigė draudikas.
R.Morkvėno teigimu, anksčiau dažnai masalas vagims būdavo originalūs ratų gaubtai, dešimties metų senumo 5-os ir 7-os klasių BMW buferiai ar tų pačių metų "Mercedes Benz" puošybos juostelės, naujesnių modelių "Subaru" ar "Audi" rūko žibintai. Neseniai buvo ir automobilių "Peugeot 307" vairuotojų saugos pagalvių vagysčių bumas. Tačiau, pasak R.Morkvėno, šiuo metu minėtos detalės vagiamos rečiau. Tai galėjo lemti efektyvesnė policijos veikla, taip pat detalių tiekėjų reakcija į pigesnių detalių trūkumą ir pasikeitusi atsarginių detalių kainodaros politika, kurią lėmė automobilių perpardavinėtojai.
Į bendrovę "PZU Lietuva" šiuo metu vairuotojai daugiausiai kreipiasi dėl prarasto radijo ir navigacinės įrangos. Per tris pirmus 2008 m. ketvirčius dėl to kreiptasi 19 proc. daugiau vairuotojų nei pernai.
Išsiblaškymo kaina
Specialistai tikina, kad automobilių vagysčių įvyksta ir dėl vairuotojų kaltės.
"Pasitaiko atvejų, kai automobilius pavagia prieš tai nugvelbę jų raktelius. Tokie atvejai dažni kavinėse ar restoranuose, kai transporto priemonių savininkai neapdairiai palieka raktus striukių kišenėse", – teigė R.Morkvėnas.
"PZU Lietuva" Žalų departamento direktorius pastebėjo, jog neapgalvotai pasielgia net tie vairuotojai, kurie transporto priemonėje įmontuoja brangias ir patikimas signalizacijos sistemas.
"Kai kurie jų išnaudoja ne visas signalizacijos funkcijas ir galimybes, pavyzdžiui, imobilizatoriaus kortelę nešiojasi ne su savimi, o "saugiai" paslepia automobilyje. Toks neapdairus elgesys stebina", – sakė R.Morkvėnas.
Pašnekovo teigimu, vagys negali ramiai praeiti pro automobilį, kurio salone palikti kokie nors daiktai.
"Negalima mašinos salone palikti vertingų daiktų ar daiktų dėklų, krepšių – nieko, kas galėtų sudominti vagišius. Tai sena taisyklė, kurią, deja, dažnai pamiršta dalis vairuotojų, vėliau besiskundžiančių dėl vagystės ar iškultų langų", – apgailestavo R.Morkvėnas.
Automobilių apsaugos sistemų ekspertas A.Zabulionis tikino, jog yra dar vienas klaidingas stereotipas, esą saugiausia vieta automobiliui – garažas.
"Transporto priemonių savininkai labai klysta, jog automobiliui garaže saugu. Atvirkščiai – ilgapirščiams iš ten pavogti automobilį lengviausia", – sakė ekspertas.
Naujausi komentarai