Ateities gairės
Transporto sektorius – vienas didžiausių energijos vartotojų Lietuvoje, todėl jo vaidmuo, kuriant klimatui neutralią ekonomiką, yra itin svarbus.
Šiuo metu suvartojamų AEI dalis transporto sektoriuje – vos 4,3 proc., pažangieji biodegalai nėra naudojami, o alternatyvių degalų infrastruktūra per mažai išplėtota.
"Naujas įstatymas leis įgyvendinti strategiškai svarbius pokyčius transporto sektoriuje, užtikrins jo tvarią plėtrą. Transformacija – būtina ir neišvengiama, kad būtų mažinamas poveikis klimato kaitai. Kartu tai bus stimulas ekonomikai – atsivers galimybes gaminti pažangiuosius biodegalus Lietuvoje ir kurti darbo vietas regionuose", – sakė Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.
Didelis dėmesys bus skiriamas elektromobilumui skatinti. Numatoma skirti finansinę paramą tol, kol kas dešimtas lengvasis automobilis Lietuvoje bus varomas elektros energija. Planuojama, kad 2030 m. šalyje veiks 6 tūkst. viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų.
Transformacija – būtina ir neišvengiama, kad būtų mažinamas poveikis klimato kaitai.
Įpareigojimai didės
Ypatingas dėmesys skiriamas krovininio transporto sektoriaus transformacijai.
Numatoma plėsti gamtinių dujų pildymo punktų tinklą ir skatinti dujomis varomų transporto priemonių įsigijimą, kartu užtikrinant ir degalų iš AEI naudojimą. Tai jau artimiausiais metais leis plėtoti biometano potencialą, kad biometano ir žaliojo vandenilio suvartojimas iki 2030 m. sudarytų ne mažiau kaip 5 proc. transporto sektoriaus galutinio energijos suvartojimo.
ADĮ projektu nustatomi palaipsniui augantys įpareigojimai degalų tiekėjams dėl biodegalų naudojimo. Siekiant skatinti biometano ir kitų pažangiųjų biodegalų bei vandenilio naudojimą, jų įmaišymas į įprastus degalus bus įskaitomas dvigubai didesne verte.
Numatoma, kad nuo 2026 m. visi viešųjų pirkimų būdu įsigyjami lengvieji automobiliai ir autobusai turės būti netaršūs, o iki 2029 m. visas viešasis keleivių vežimo keliais transportas, įskaičius taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiančių asmenų transporto priemones, būtų pritaikytas naudoti alternatyviuosius degalus.
Mažos taršos zonos miestuose skatins persėsti į netaršias transporto priemones, gerės oro kokybė.
Solidžios investicijos
Siūlomų pokyčių įgyvendinimui 2021–2030 m. prireiks apie 1,8 mlrd. investicijų.
Visos ADĮ nuostatos nukreiptos įgyvendinti ES žaliojo kurso tikslus, todėl planuojama didžiąją dalį lėšų pritraukti iš Europos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo fondo, taip pat ES struktūrinių fondų.
Jau dabar 56 mln. vertės pilotinės priemonės finansuojamos iš Klimato kaitos programos.
Įstatymu taip pat steigiamas Darnaus judumo fondas, skirtas alternatyvių degalų politikai įgyvendinti. Fondą valdys Susisiekimo ministerija.
Numatoma, kad ADĮ, patvirtinus Seimui, įsigaliotų 2021 m. liepos 1 d.
Naujausi komentarai