Pereiti į pagrindinį turinį

Pandemijos paradoksai: kai naudotas automobilis geidžiamesnis už naują

2021-09-18 02:00

Nupirkti kokybišką naudotą automobilį už protingą kainą visais laikais buvo sunkiai įgyvendinama misija. Tačiau pastaruoju metu rasti geros komplektacijos apynaujį modelį, pageidautina smarkiai neperkopiant keturženklės sumos, – tarsi loterijoje laimėti aukso puodą.

Kaina: dėl ribotos pasiūlos pasitaiko netgi tokių kuriozinių atvejų, kai 2017 m. pagamintas automobilis dabar kainuoja tiek pat, kiek sumokėjo jo pirmasis pirkėjas
Kaina: dėl ribotos pasiūlos pasitaiko netgi tokių kuriozinių atvejų, kai 2017 m. pagamintas automobilis dabar kainuoja tiek pat, kiek sumokėjo jo pirmasis pirkėjas / Scanpix nuotr.

Pasiveja pasaulinės tendencijos

Naudoto automobilio pirkimas visuomet būdavo patrauklus dėl galimybės išsirinkti norimą modelį už priimtiną kainą. Kalbant apie sparčiai populiarėjančius penkerių–septynerių metų senumo automobilius, tai buvo tiesa prieš užgriūvant koronaviruso pandemijai. Toks pasirinkimas skamba viliojančiai ir dabar, tačiau rasti tvarkingą aukštesnės komplektacijos modelį Lietuvoje tampa nelengva misija, o kainos vis pučiasi.

Naujų automobilių gamintojai ir pardavėjai pasikeitimus rinkoje pajuto jau per pirmąją pandemijos bangą. Tuomet pardavimo apimtys daugelyje regionų rekordiškai smuko. Įvedus karantiną Europoje, naujų automobilių pardavimas krito net 80 proc. Netgi dideliu apetitu iki tol pasižymėjusi Kinijos rinka susitraukė 70 proc. Buvo stabdomos surinkimo linijos ir atleidžiami darbuotojai, o transporto industrijos perspektyvos atrodė niūriai.

Apynaujų automobilių, kurie įprastai parduodami pasibaigus išperkamosios nuomos sutartims, paklausa smarkiai išaugusi. Tai pastebima ne tik pas mus, bet ir visoje Europoje.

Visame pasaulyje laisvėjant karantino suvaržymams ir gamintojams prisitaikant prie darbo naujomis sąlygomis, 2020 m. antroje pusėje automobilių pramonė grįžo į įprastą ritmą, tačiau pasiūla iki šiol negali pasivyti augančios paklausos.

Įtakos tam turėjo ir mikroprocesorių, be kurių neįsivaizduojami nauji automobiliai, tiekimo krizė. Kadangi į gatves visame pasaulyje tam tikrą laikotarpį pateko labai nedaug naujų modelių, dabar ta pati problema tarsi cunamio banga pasivijo naudotų automobilių rinką.

Kainos nuolat kyla

"Inchcape Lietuva" naudotų automobilių verslo vystymo Lietuvoje vadovė Augustina Černiauskaitė patvirtino, kad įmonė koronaviruso pandemijos poveikį pajuto ypač stipriai. Prieš dvejus metus "Inchcape Certified" sandėliuose visuomet rikiuodavosi apie 200 parduoti paruoštų automobilių ir prireikus buvo nesudėtinga papildomai įsigyti dar 40 ar 50. Tokios prabangos seniai nebeliko, o prekybininkams tampa vis sudėtingiau užtikrinti naudotų automobilių pasiūlą.

"Naudoti automobiliai vis tiek turi būti techniškai tvarkingi tam, kad juos parduodamas galėtum suteikti garantiją. Netinka automobiliai, dėl kurių priežiūros ar remonto istorijos kyla kokių nors abejonių", – konstatavo A.Černiauskaitė.

Anot jos, siekiant užsitarnauti klientų pasitikėjimą, jiems stengiamasi suteikti kuo daugiau informacijos apie siūlomą transporto priemonę. Automobiliai nuodugniai tikrinami servise, o ieškant informacijos pagal kėbulo numerį pasitelkiamos ir partnerių paslaugos. Vienas iš jų yra tarptautinė bendrovė "AutoDNA", kurios veiklos geografija apima visą Europą.

Vis dėlto nedaužtų naudotų transporto priemonių, turinčių išsamią techninės priežiūros istoriją, trūksta. Pasak pašnekovės, to priežastis – užsidaręs gaminių judėjimo ciklas. Į rinką nepatenka tiek naujų automobilių, kiek jų reikia vartotojams, arba jie negali gauti norimos komplektacijos modelių, todėl ilgesnį laiką vairuoja tuos, kuriuos iki šiol turėjo.

Sumenko: per visą vasarą turgaus aikštelėse stovėjo vos 250 automobilių; įprastai šis skaičius siekdavo 1 000. / Evaldo Šemioto nuotr.

"Užsidarė netgi JAV: iš čia pas mus nebeatkeliauja tiek transporto priemonių, kiek anksčiau. Natūralu, kad apynaujų automobilių, kurie įprastai parduodami pasibaigus išperkamosios nuomos sutartims, paklausa smarkiai išaugusi. Tai pastebima ne tik pas mus, bet ir visoje Europoje, o svarbiausia, kad, padidėjus paklausai, žymiai pašoko ir kainos", – apibrėžė įmonės atstovė.

Trūksta ir "polizinginių"

A.Černiauskaitės žodžiais, dėl ribotos pasiūlos pasitaiko netgi tokių kuriozinių atvejų, kai 2017 m. pagamintas automobilis dabar kainuoja tiek pat, kiek kainavo pirmajam pirkėjui. Pašnekovės teigimu, mažiau vartotojų dabar renkasi iš anksto sukomplektuotas naujas transporto priemones, nes dažnai jų įranga – labai kukli.

"Iki penkerių metų senumo automobiliai buvo komplektuojami geriau, todėl jei dabar pavyksta rasti tokį pardavimui, ypač geros techninės būklės ir nedidelės ridos, tai aukso vertės radinys. Pastaruoju metu prasidėjo tikra gerų naudotų automobilių medžioklė", – kalbėjo naudotų automobilių verslo plėtros vadovė.

Sumenko ir naudotų automobilių, kurie patekdavo į rinką po eksploatacijos įmonėse, srautas. Dažnesni atvejai, kai įmonės metams ar dvejiems papildomai pratęsia išperkamosios nuomos sutartis.

A.Černiauskaitė atkreipė dėmesį, kad, perkant naudotą automobilį iš oficialaus pardavėjo, ne tik galioja civilinėje teisėje numatyta šešių mėnesių arba 20 tūkst. km garantija, bet ir suteikiama galimybė už tam tikrą mokestį įsigyti papildomą garantiją.

"Pasirinkimo galimybės didžiulės – galima drausti tiek atskirus mazgus, tiek ir visą automobilį. Tai labai apsimoka, nes garantuojama kokybiška techninė priežiūra servise, o paslaugas galima rinktis norimam laikotarpiui. Pavyzdžiui, pasibaigus gamintojo teikiamai garantijai, tokia papildoma paslauga leidžia sumažinti papildomų išlaidų riziką", – dėstė pašnekovė.

Garantijos skiriasi

Bene skaudžiausiai pirkėjui atsilieptų, jei reikėtų keisti automobilio variklį. Pasibaigus naujo automobilio garantijai ši procedūra gali palengvinti kišenę nuo 10 iki 20 tūkst. eurų, o nuo tokių išlaidų, nepasirinkus papildomos paslaugos, klientų neapsaugo joks gamintojas. Net ir neskaičiuojant rimtų gedimų, eksploatuojant nenaują automobilį visas metinis papildomos garantijos mokestis gali atsipirkti vos per keletą apsilankymų servise.

A.Černiauskaitė akcentavo, kad klientų aptarnavimo kokybę pagrįstai gali užtikrinti tik su visais bankais ir draudimo kompanijomis bendradarbiaujančios didesnės bendrovės.

Atostogos: rugpjūtis Europoje – populiariausias atostogų mėnuo, tad Belgijoje, Prancūzijoje ar Vokietijoje, iš kur Lietuvą pasiekia didžiausias mašinų srautas, sumažėjo pardavimų apimtys. / „Imago“ nuotr.

"Svarbiausias klausimas: ką reikės daryti, jei, įsigijus automobilį, su juo kažkas nutiks? Ko tokiu atveju gali tikėtis iš, tarkime, turgaus prekeivio? Sugedus transporto priemonei, tam tikrais atvejais aš galiu kreiptis netgi tiesiai į gamintoją ir gauti vadinamąją geros valios garantiją arba, jei tai tikrai atsitiko kažko nepastebėjus vienam iš mūsų specialistų, klaidą pripažinti ir atlyginti nuostolius", – pažymėjo pašnekovė.

Turguje – štilis

Nepaisant abejonių turgaus prekeivių patikimumu, pastaruoju metu naujesnių automobilių trūkumas juntamas ir ten. Didžiausią Baltijos šalyse automobilių turgų administruojančios bendrovės "Varanas" direktorius Valentinas Naujanis teigė, kad per visą vasarą turgaus aikštelėse stovėjo vos 250 automobilių. Įprastai šis skaičius siekdavo 1 000, o geriausiais metais būdavo ir dar gerokai didesnis.

Susidomėjimas ir pirkimas – tiek iš ukrainiečių, tiek iš vietinių pusės. Problema, kad mus pasiekia mažai automobilių iš Vakarų Europos.

"Susidomėjimas ir pirkimas – tiek iš ukrainiečių, tiek iš vietinių. Perkami ir kokybiški naujesni, ir gerokai senesni automobiliai. Problema ta, kad mus pasiekia mažai automobilių iš Vakarų Europos. Per dieną dvi pasirodo vos vienas kitas automobilvežis", – pasakojo V.Naujanis.

Turgaus vadovo žodžiais, ilgą laiką prekybai smarkiai atsiliepė su pandemija susiję ribojimai ir judėjimo ribojimai Europoje. Tuo metu daug kur Europoje buvo draudžiamas arba smarkiai pasunkėjo užsieniečių judėjimas tarp valstybių, buvo uždarytos automobilių prekybos aikštelės ir garažai. Pastaruoju metu didžiausios įtakos teikimo grandinės lėtėjimui turėjo atostogos. Rugpjūtis Europoje – populiariausias atostogų mėnuo, tad Belgijoje, Prancūzijoje ar Vokietijoje, iš kur Lietuvą pasiekia didžiausias automobilių srautas, sumažėjo pardavimų apimtys.

"Kol kas pirkėjams metas ne pats dėkingiausias, bet girdime atsiliepimų iš mūsų klientų, kad rudenį, po atostogų, Vakaruose pardavimai aktyvėja, tad artimiausiu metu ir lietuvius turėtų pasiekti kur kas daugiau naudotų automobilių. Žinoma, jei nesusidursime su naujais judėjimo apribojimais", – vylėsi pašnekovas.

Kalbėdamas apie augančias kainas, jis atkreipė dėmesį į kelis aspektus. Lietuviui pirkėjui svarbi ne tik komplektacija, bet ir rida.

"Jei apynaujis automobilis, priklausomai nuo gamybos metų, bus nuvažiavęs daugiau nei 100 ar 200 tūkst. km, niekas nenorės mokėti didelės sumos. Tačiau jei rida bus nedidelė, o automobilis tvarkingas, jį nupirks labai greitai", – neabejojo V.Naujanis.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų