Prie vairo – be patirties. Liberalu, bet rizikinga Pereiti į pagrindinį turinį

Prie vairo – be patirties. Liberalu, bet rizikinga

2024-10-13 14:34
„Kauno dienos“, BNS inf.

Eismo sraute kartu su patyrusiais vairuotojais manevruoja ir ką tik teises gavę penkiolikmečiai. Tokio amžiaus naujokai – tam tikras išbandymas saugumui.

Žaibai: kai kurie nepatyrę vairuotojai mėgsta išspausti iš savo transporto priemonės visą greitį.
Žaibai: kai kurie nepatyrę vairuotojai mėgsta išspausti iš savo transporto priemonės visą greitį. / „Facebook“ nuotr.

Užtenka teorijos

Sulaukus penkiolikos galima vairuoti tam tikrų specifikacijų transporto priemones (AM kategorija).

Galioja ir teisinė nuostata, leidžianti jaunuoliams sėsti prie vairo be praktikos pamokų ar vairavimo egzamino.

AM kategorijos transporto priemonės – mopedai ir lengvieji keturračiai, kurių variklio darbo tūris ne didesnis kaip 50 kub. cm ir maksimalus konstrukcinis greitis ne didesnis kaip 45 km/val.

Lietuvos teisės aktai numato: siekiant teisės vairuoti AM kategorijos transporto priemonę, būtina išlaikyti tik teorijos egzaminą.

Statistika – nepalanki

Šis liberalus požiūris, anot advokatų profesinės bendrijos AVOCAD teisininkės Karolinos Lauros Briliūtės, labai išsiskiria iš griežtesnių reikalavimų, taikomų daugelyje kitų šalių, kur būtinas praktikos mokymas ir vairavimo egzaminas net ir mažo greičio transporto priemonėms.

„Jauni vairuotojai tampa savarankiškesni, mobilesni, bet leidimas vairuoti be praktinio mokymo padidina avarijų riziką. Statistikos duomenys rodo, kad nepatyrę vairuotojai dažniau patenka į eismo įvykius, – sakė K. L. Briliūtė. – Siekiant pagerinti eismo saugumą, praverstų privalomos praktinio vairavimo pamokos ir egzaminas, taip pat tam tikras probacijos laikotarpis būtent jaunimui. Šios reformos labiau suderintų Lietuvos reglamentavimą su tarptautiniais standartais.“

GDL numato apribojimų vairuojant naktį arba važiuojant su keleiviais.

Praverstų GDL?

Vokietijoje vairuotojai nuo penkiolikos metų privalo išlaikyti teorijos egzaminą, dalyvauti privalomose praktinio vairavimo pamokose, kurias rengia sertifikuotas instruktorius, ir išlaikyti praktinį vairavimo egzaminą.

Prancūzijoje teisė vairuoti AM kategorijos transporto priemones suteikiama užbaigus privalomą aštuonių valandų praktinio mokymo kursą su licencijuotu instruktoriumi. Praktikos egzamino nėra, tačiau tokių įgūdžių suteikia privalomi praktiniai mokymai.

Jungtinėje Karalystėje taikoma laipsniškos vairavimo teisės sistema („Graduated Driver Licensing“, GDL). Ji apima laikiną vairuotojo pažymėjimą, kuris leidžia vairuoti tik su priežiūra (paprastai vienus metus). Taip pat yra reikalaujama išlaikyti tiek teorijos, tiek praktinį vairavimo egzaminus. GDL numato apribojimų vairuojant naktį arba važiuojant su keleiviais, siekiant sumažinti avarijų riziką pavojingiausiomis vairavimo sąlygomis.

„GDL sistema galėtų tapti probacijos laikotarpio modeliu Lietuvoje, leidžiančiu jauniems vairuotojams įgyti patirties kontroliuojamomis sąlygomis, pavyzdžiui, prižiūrint vairavimą ar apribojant vairavimo zonas ir laiką, kol bus įgytas visavertis vairuotojo pažymėjimas“, – svarstė  AVOCAD teisininkė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra