"Tai nėra linksma paroda. Mane gąsdina Sirijoje vykstantis karas, tačiau iš kelionių po šią šalį atsivežiau daugybę gražių prisiminimų. Paroda – duoklė Sirijos žmonėms už praleistą laiką, įspūdžius, nuoširdumą", – sako I.J.Brautaset.
Kelionės pradžia
1995-aisiais apsilankiusi Jordanijoje menininkė grįžo su turtingu įspūdžiu bagažu, todėl po šešerių metų į regioną išvyko kartu su vyru. Kelionės metu apsilankyta ir Sirijoje, kuri ir pati, ir jos žmonės I.J.Brautaset pasirodė labai gražūs, todėl sutuoktiniai nusprendė pakeliauti po Siriją.
"Praėjus metams buvau pakviesta į Alepą dalyvauti IV tarptautiniame moterų meno festivalyje. Taigi, 2002-aisiais aš vėl sugrįžau", – prisiminimais dalijasi menininkė. Kūrėja pasakoja, kad plėtoti projektą "Kelias į Aleppo" pradėjo 2008-aisiais, sukūrusi darbą "Skiriu antikiniam miestui", eksponuotą Norvegijos meno muziejuje.
Didelio formato paveikslą, kuriame vaizduojami iš smulkių linijų sudaryti apskritimai, raibuliuojantys paveikslo erdvėje, galima pamatyti ir M.Žilinsko dailės galerijoje. Smulkios, plastiškos linijos paveikslo paviršiuje juda keisdamos spalvą ir kurdamos ornamentų ritmą, kuris žvelgiant atsitraukus nuo kūrinio primena minkštą audinį.
Atpasakota šalies istorija
Kelionės po Siriją inspiravo I.J.Brautaset sukurti darbų ciklą "Atsiminimai". Tai koliažo ir autorine technikomis kurti darbai. Jiems sukurti menininkė panaudojo fotoaparatu užfiksuotas kelionės akimirkas kaip pagrindinį kūrinio kompozicinį elementą, o jį pridengė perregimais potėpiais akrilu, rankų darbo popieriaus juostomis ir kt. Menininkės pasirinkta estetika perteikia prisiminimo laikinumą, jo nyksmą.
Serijoje galima atsekti kelionės pradžią, pasižvalgyti po miestų griuvėsius, atrasti didingas šventyklas, susipažinti su kūrėjos bičiuliais bei priartėti prie kelionės pabaigos, kuri žymima raudonomis juostomis kūrinio paviršiuje (aliuzija į karą).
"Ciklas "Prisiminimai" – tai mano atminties albumas, kuriuo stengiausi papasakoti savo kelionės istoriją. Nuotraukose užfiksuoti įvairūs įspūdžiai – viename iš paveikslų galima pamatyti didingą statinį, esantį netoli Irako sienos, Dirarupos. Vienoje iš jo dalių prieš 2 tūkst. metų buvo šventyklos, globojusios trylika skirtingų religijų atstovų. Darbuose taip pat įamžinta miestų architektūra, monumentalios skulptūros, šmėsteli vaikai, pardavinėjantys turistams suvenyrus. Kūriniuose žiūrovai atras užrašus aramėjų, graikų, arabų kalbomis. Šis ciklas tai – Sirijos istorija", – pasakoja menininkė.
Iš pagarbos praeičiai
Tai ne vienintelė menininkės darbų serija, išsamiai perteikianti kūrėjos jausenas kelionių metu.
Ciklai "Archyvas", "Laikas", "Tinklas" atspindi labiau abstrahuotus įspūdžius, susijusius su I.J.Brautaset antikinių miestų žemėlapių tyrimais.
Menininkei yra tekę dalyvauti atrandant senuosius miestus, atsargiai kasinėjant teritorijas, kurių istorija skaičiuojama tūkstantmečiais.
Viename iš paveikslų, I.J.Brautaset kompoziciją kuria remdamasi Ugarito miesto, esančio netoli Viduržemio jūros, žemėlapiu. "Tai miestas, turintis 7 tūkst. metų istoriją. Be galo svarbus dėl to, kad turėjo savo kalbą – pirmąją istorijoje užrašytą kalbą, kurią sudarančius simbolius liedavo keramikinėse plokštėse", – žiniomis pasidalija autorė.
Darbe "Skiriu Damasko miestui" menininkė paveikslo plokštumą padalija į keturias lygias dalis. Atskirti plotai žymi skirtingas religijas: krikščionių, žydų, aramėjų, islamo.
Kūrėjos darbai prisodrinti simbolių, kurie neakcentuojami ir žiūrovo žvilgsniui atsiveria palaipsniui. "Stovint priešais kūrinį, įsižiūrint į jį, pasimato vis daugiau vaizdų. Vengiu tiesioginio, aiškaus naratyvo darbuose, nes visas girdėtas istorijas, atrastus miestus, sutiktus bendrakeleivius stengiuosi apsaugoti. Todėl mano kūrinius sudaro trys ar keturi sluoksniai, perdengiantys vienas kitą", – paaiškina menininkė.
Rankų darbo audinys
I.J.Brautaset sukūrė autorinę techniką, leidžiančią sukurti audinio skiautes primenančius darbus, kurių kiekvienas yra bendro atminties audinio dalis.
Paveikslams sukurti naudojamas rankų darbo popieriaus, kurį menininkė gamina pati iš Nepale augančių žalčialunkių (lot. daphne). Autorė sako, jog popierių galima pasigaminti iš bet kokio augalo, kurio sudėtyje yra celiuliozės, tačiau augalo rūšis nulemia iš jo pagaminto popieriaus savybes (tvirtumą, minkštumą, patvarumą ir t.t.).
Jį dailininkė spalvina naudodama įvairius pigmentus, taip paveiksluose atsiranda juodos, mėlynos, raudonos linijos. Popierius – plastiška medžiaga, kurią galima maišyti tarpusavyje, jos paviršiuje lieti dažus, klijuoti, kurti faktūras, todėl I.J.Brautaset kūriniuose atsiranda sluoksniai – aliuzija į pridengimą, išsaugojimą.
Menininkės sukurta technika įtaigiai papildo jos pasakojimą apie karinę padėtį šalyje, bepasimirštančią jos istoriją. Į kūrinius susigėręs praėjęs laikas, patirtys, išgyvenimai, kviečia žiūrovą prieiti arčiau ir atrasti tai, ką darbuose saugo autorė.
Paroda "Kelias į Aleppo" yra skirta ne tik Sirijos žmonėms, kurie lankę šią ekspoziciją Bergene ir Osle stebėjosi, jog menininkė sugebėjo atskleisti gražią šalies istoriją, bet taip pat ir Lietuvos žmonėms.
"Mano pirmoji pažintis su lietuvių menininkais užsimezgė 1991-aisiais, kai Lietuva atgavo nepriklausomybę ir žmonės galėjo lankyti užsienio šalis. Lietuvių menininkų grupė mano gimtajame mieste Bergene surengė šiuolaikinio meno parodą. Iki to laiko nebuvau mačiusi nieko panašaus, todėl lietuvių menas mane sužavėjo. Ši paroda kartu yra duoklė lietuviams, kurie nepriklausomi dar tik 25 metus", – nusišypso I.J.Brautaset.
Kas? paroda "Kelias į Aleppo".
Kur? M.Žilinsko dailės galerijoje.
Kada? veikia iki rugpjūčio 8 d.
Naujausi komentarai