- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėda turės nepaprastai stipriai pasistengti, kad neprarastų kruizinių laivų ir keleivių.
Užšaldytas progresas
Per dešimtmečius Klaipėdos uoste sukauptas 49-65 vieno sezono kruizinių laivų kiekis. Jis aplink šią ribą jau svyruoja 15 metų. Didžiausias 65 kruizinių laivų kiekis Klaipėdos uoste buvo 2007 m. Mažiausias to laikotarpių 36 laivų kiekis buvo 2011 m.
Bendra tendencija yra tokia, kad staigių kruizinės laivybos kilimų nėra, o kritimai gali būti pakankamai staigūs.
Ryškesnis Klaipėdos uosto kruizinės laivybos kilimas prasidėjo 2004 m., po to, kai 2003 m. buvo įrengtas dabartinis kruizinis terminalas.
Iki tol kruiziniai laivai būdavo statomi prie krovininių krantinių. Per sezoną atplaukdavo 15 (1999 ir 2000 m.) arba 22 (2001 m.), 23 (2002 m.) laivai.
Jei Kopenhaga, Talinas, Sankt Peterburgas, Helsinkis ar Stokholmas gali būti tikri, kad pas juos kruiziniai laivai plauks bet kuriuo atveju, tai tokie uostai, kaip Klaipėdą to negali tikėtis.
Bendrame Baltijos jūros kruizų fone Klaipėda neatrodo prastai. Išskyrus tai, kad ji prie krantinių negali jūrų turistams suteikti automobilių ir dviračių nuomos, „Wi Fi“, pinigų keitimo paslaugų.
Pripažįstama, kad Lietuvos vakarinė pakrantė nėra itin atraktyvi jūrų turistams. Kuršių nerijoje gamta unikali, bet lankytinų objektų mažai. Nidos centras su sovietinių laikų prieplauka nykokas. Palanga su grafų Tiškevičių parku, rūmais ir Gintaro muziejumi - graži, bet tai tik vienas taškas. Raketinė bazė prie Platelių, Ventės ragas. Stebina turistus iš Vakarų, ypač raketinė bazė, bet vėlgi prie jos per tiek metų taip ir nesutvarkytas privažiavimas.
Pati Klaipėda dar atrodo nykokai, pradedant nuo išėjimo iš Kruizinių laivų terminalo. Pustuštis senamiestis, dalis nesutvarkytų pastatų, invalidams, o tokių tarp jūrų turistų nemažai, nepritaikyti grindiniai.
Yra gerų pokyčių, kurių neįmanoma nepastebėti, bet Piliavietės, senamiesčio zonoje atkūrimas vyksta pernelyg lėtai.
Ką darys Klaipėda?
Galima teigti, kad ne viskas tvarkoje, girtis, kiek daug padarėme dėl kruizinių laivų turistų. Aiškinti, kokie jie svarbūs miestui, nors kai kam atrodo, kad visai nesvarbūs, nes pajamų iš to gaunantis tik siauras verslininkų ratas.
Bet turime vertinti tame kontekste, koks jūrų turizmo versle vyksta visoje Baltijoje. Jūrų turizmas yra viena sparčiausiai augančių verslo šakų Baltijos jūros regione. 2018 m. jūrų turistų Baltijos jūros regione padaugėjo 7,3 proc., šiemet jų bus 6,6 proc. Šiais metais Baltijos jūrą aplankys 5,8 mln. jūrų turistų.
Nors jūrų turizmas Baltijos jūros regione auga, Klaipėdoje, Baltijos kruizų asociacijos duomenimis, jis antrus metus iš eilės mažėja. Pernai 7 procentais, šiemet - 14 procentų. Blogiau tik Rygoje, kur ir pernai, ir šiemet mažėjimas po 13 proc.
Kol kas nėra jokių nuostatų, ką dėl jūrų turizmo pritraukimo papildomai, išskyrus tai, kad lankosi tarptautinėse turizmo parodose, darys Klaipėda. Gal manoma, kad ir daryti papildomai nieko nereikia, nes vietoje 52 laivų šiemet, kitais metais Klaipėdoje lankysis 64 laivai? Bet tai nėra joks žingsnis į priekį. Kruizinė laivyba Klaipėdoje iš dalies lieka įstrigusi ties daugiamete riba, nors laivų ir keleivių Baltijos jūroje daugėja.
Konkurentai jau ir visai šalia
Kažką daryti dėl jūrų turistų Klaipėdai anksčiau ar vėliau reikės, nes konkurencija dar didės.
Teoriškai Klaipėdos uosto kruizų konkurentai yra visi uostai Lenkijoje, Latvijoje ir netgi dalis mažesnių Švedijos uostų.
Apie naujo kruizinių ir keleivinių laivų komplekso statybą yra prakalbusi Rygos uosto administracija. Ji tam žada panaudoti miesto centre buvusio anglių krovos terminalo teritorijas. Latvijos sostinė yra išsikėlusi ambicingą planą - pasiekti, kad iki 2030 m. užsuktų apie 150 kruizinių laivų. Dabar Rygoje jų kasmet lankosi per 80.
Dalį kruizinių laivų ir keleivių nuo Klaipėdos taikosi nuvilioti Kaliningrado srityje Pionerske statomas keleivinių ir kruizinių laivų terminalas. Pagal šio terminalo projektą jis per metus galės priimti 110 kruizinių laivų. Ar jų bus bent trečdalis iš to pajėgumo, jau kitas klausimas. Tačiau bet kokiu atveju naujo kruizinio terminalo šalia Klaipėdos atsiradimas reikš, kad į Pionerską užsukęs laivas į Klaipėdą tikrai nebeplauks.
Save pasaulio kruizinės laivybos kompanijoms oficialiai pristatė ir Latvijos Liepojos uostas. Jo atstovas šiemet prisistatė didžiausių kruizinių laivų parodoje „Seatrade Cruise Global 2019“ Majamyje. Nuo praėjusių metų Liepojos uostas tapo tarptautinės kruizinių linijų asociacijos nariu. Liepoja tikisi nuo 2020 m. sulaukti daugiau kruizinių laivų. 2018 m. Liepojos uoste lankėsi vienintelis kruizinis laivas „Saga Sapphira“.
Bet kurio kruizinio laivas užsukimas į Liepojos uostą vėlgi reiškia, kad jis į Klaipėdą nebeplauks arba dar tiksliau, kad spręsdami, kur plaukti kruizinio laivo operatoriai rinkosi tarp Klaipėdos, Gdansko, Liepojos, Rygos gal netgi Vizbio.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą3
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvos jūrų muziejaus turo Aukštaitijoje startas – Utena
Lietuvos jūrų muziejus 45-ąjį sezoną pradeda įspūdingu projektu „Su jūra mes didesni“, kuris iki rudens jūrinės Lietuvos idėjas skleis labiausiai nuo Baltijos nutolusiame regione – Aukštaitijoje. ...
-
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų – aktualios?16
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų uostamiesčio gyventojams – vis dar aktualios. Tačiau daugelyje kiemų jos pamažu naikinamos, kadangi prioritetas teikiamas mašinų vietų, vaikų žaidimų aikštelių, suoliukų, žaliųjų plot...
-
Klaipėdiečius siutina kriokiantys automobiliai17
Uostamiesčio gyventojams įgriso naktimis triukšmingais automobiliais važinėjantys ir ramybės neduodantys jaunuoliai. Pareigūnai tikina, kad triukšmą keliančios modifikuotos automobilių išmetimo sistemos ne visais atvejais neatitin...
-
Klaipėdos kapinėse įjungtas vandens tiekimas4
Artimųjų amžinojo poilsio vietas lankantys klaipėdiečiai jau gali naudotis vandens čiaupais. Prižiūrėtojai įjungė vandens tiekimą Lėbartų ir Joniškės kapinėse. ...
-
Klaipėdoje planuojama rekonstruoti miesto polikliniką4
Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį su įmone „Synergy Solutions“, kuri parengs 1979 metais uostamiestyje pastatytos poliklinikos kapitalinio remonto techninį projektą. ...
-
Jaunieji uostamiesčio ambasadoriai
Septintą kartą Klaipėdos turizmo informacijos centras organizavo „Jaunųjų gidų mokyklėlę“ arba užsiėmimų ciklą „Jaunasis Klaipėdos ambasadorius“, skirtą jaunesniųjų klasių vaikams. Kadangi šiemet mieste paskelbti...
-
Klaipėdiečiai: ant šaligatvių virsta medžiai7
Draudimas kirsti ar genėti medžius įsigaliojo nuo kovo vidurio. Tad uostamiestyje iki šios datos jau turėjo būti viskas iškirsta ir išgenėta. Tačiau klaipėdiečiai stebisi virš šaligatvių pavojingai pasvirusiais ir b...
-
Klaipėdos savivaldybės pastate – darbuotojų evakavimo pratybos2
Klaipėdos savivaldybės administracijos pastate, esančiame Liepų gatvėje, vyko darbuotojų evakavimo pratybos. Jų metu pastate buvo imituotas gaisras, sklido dūmai. Pasigirdus garsiniams signalams, žmonės evakavosi iš pastato į sutartą vietą ...