Pereiti į pagrindinį turinį

Kebli situacija: Dangėje daug norų, mažai darbų

2020-07-28 09:00

Kol kas Dangės upėje yra daug netvarkos, chaoso ir mažai veiklos, nors jau prieš 10-metį buvo numatyta, ką reikėtų daryti.

Situacija: taip ir neaišku – legalios ar nelegalios yra šios prieplaukos Dangėje, nes patikrinti lyg ir nėra kam.
Situacija: taip ir neaišku – legalios ar nelegalios yra šios prieplaukos Dangėje, nes patikrinti lyg ir nėra kam. / Vidmanto Matučio nuotr.

Nelegalios prieplaukos?

Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijos bei Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos atstovai, prieš porą savaičių plaukę Dangės upe, pamatė niūroką vaizdą. Iki Mokyklos gatvės tilto viskas lyg ir neblogai, bet toliau Dangėje prasideda chaosas.

Užkliūva bent keliose vietose už Mokyklos tilto esančios, kaip manoma, nelegalios prieplaukos. Jose yra kažkokia struktūra, stovi apie šimtas katerių. Skundžiamasi, kad kateriai plaukioja viršydami greitį, nors neaišku, koks jis turi būti Dangėje, nes numatyta, kad praplaukiantys laivai neturi kelti bangų. Tai kelia pavojų irkluotojams Dangėje.

Ką čia galėtų padaryti savivaldybė? Viešosios tvarkos skyrius neturi jokios kompetencijos tikrinti, legaliai ar nelegaliai stovi laiveliai, juo labiau ar viršijamas greitis. Buvo kreiptasi į vandens kelių inspektorius, bet šie guodėsi tuo momentu neturėję laivelio.

„Dangės upėje yra patvirtintas vietinis vidaus vandens kelias. Jo šeimininkė miesto ribose yra Klaipėdos miesto savivaldybė. Jai turi priklausyti visos krantinės, patvirtintos laivų plaukiojimo upėje ir švartavimo prie krantinių taisyklės. Ji turi numatyti, kas prižiūrės tvarką upėje“, – svarstė Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos pirmininkas Petras Bekėža.

Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijos narė Alina Velykienė pasiūlė, kaip galima greičiau savivaldybės administracijai inventorizuoti Dangės krantines, sutvarkyti dokumentus ir išnuomoti jas, kad jų naudotojai galėtų legaliai įteisinti prieplaukas.

Rengiasi valyti upę

Kitas Dangės problemų blokas yra navigacija upėje. Lyg ir galima būtų plaukioti jau ir šiuo metu, nes Dangės upė visoje Klaipėdos miesto teritorijoje iki Palangos kelio tilto yra įteisinta kaip vietinis vidaus vandens kelias.

Praėjusiais metais buvo padaryti viso to kelio batimetriniai matavimai. Jie skelbiami savivaldybės interneto svetainėje. Kai kur gylis neatitinka laivybai numatyto pusantro metro. Dalis upės vagos yra užžėlusi.

„Jei gylis yra mažesnis, apie tai turi būti viešai skelbiama, jei kokios nors atkarpos yra užžėlusios, turi būti paskelbta, kad ta atkarpa yra neeksploatuojama“, – aiškino Dangės upės administratorius Deivis Bilkštis.

Jo teigimu, Dangės upės gyliai nuolat kinta, todėl batimetriniai matavimai turėtų būti atliekami kas 2–3 metus.

Šiuo metu yra rengiama konkurso medžiaga Dangės upės valymo ir aplinkos sutvarkymo aprašui parengti. Tikėtina, kad jis šiemet bus, o kitais metais gal jau prasidėtų ir pats upės valymas.

„Kadangi Dangė patvirtinta kaip vidaus vandens kelias, joje bujomis aiškiai turėtų būti pažymimas jo plaukimo plotas. Dabar kai kur pakrantėse yra ženklai, kurie nurodo, kur negalima švartuoti laivų. Tačiau tie ženklai kai kur apžėlę, iš upės ne visur ir matomi“, – pastebėjo P.Bekėža.

Bus vandenų tarnyba

Iškyla pagrindinis klausimas, kokia savivaldybės tarnyba turėtų rūpintis upe? Šiuo metu tai perduota rūpintis „Klaipėdos paplūdimiams“, o iš esmės juose dirbančiam D.Bilkščiui, kuris ir vadinamas Dangės administratoriumi.

2015 m. rengiantis perimti Dangės vandens kelią iš Vidaus vandens kelių direkcijos, buvo rengiami dokumentai. Yra Klaipėdos savivaldybės administracijos direktoriaus raštas, kad Dangės upės valdymo, tvarkymo, priežiūros ir vandens eksploatavimo funkcija perduodama „Klaipėdos paplūdimiams“.

Mieste: Dangėje už Mokyklos gatvės tilto prasideda chaosas. / Vidmanto Matučio nuotr.

„Vienas žmogus iš „paplūdimių“ negali sutvarkyti visos upės. Savivaldybėje turi būti miesto vandenų administravimo struktūra. Per 10 metų iš to, kas buvo numatyta Dangės upės specialiajame plane, nieko neįgyvendinta. Praeis dar 10 metų ir jei upe rūpinsis tik vienas žmogus, vėl nieko nebus. Upės projektams turi būti numatytos lėšos, aiškiai sudėlioti darbų grafikai, atsakingi asmenys“, – dėstė P.Bekėža.

Jūrinių ir vidaus vandenų reikalų komisijos pirmininkas Arūnas Barbšys sutiko, kad vienas asmuo negali tinkamai pasirūpinti Dangės upe. Anot jo, yra parengti ir jau pateikti svarstyti naujos Dangės upės valdymo schemos trys būdai.

Šį tą darytų kitais metais

Dėl Dangės upės aktyvesnio naudojimo taip pat yra skirtingų nuomonių.

Dalis siūlo ją pirmiau išgilinti, inventorizuoti krantus ir krantines, o jau tada naudoti laivybai. Dalis mano, kad upė jau yra įveiklinta ir į ją netikslinga leisti didelį skaičių privačių laivų.

„Dangėje yra irkluotojai, naudojami vandens dviračiai, žemupyje plaukioja laivai. Numatyta, kad Dangės upėje prie Liepų gatvės tilto būtų uostelis, stovėtų tūkstantis laivų. Numatyta, kad plaukiotų turistiniai laivai, vandens tramvajus. Tai reikštų, kad su tokia intensyvia laivyba laidotume už 1,5 mln. eurų neseniai įrengtą naują irklavimo bazę“, – svarstė Klaipėdos irklavimo centro vadovas Liudvikas Albertas Mileška. Jis siūlė parengti naują Dangės upės panaudojimo studiją, nes daryta 2007-aisiais jau yra pasenusi.

„Jei kursime vien studijas, lauksime dar 13 metų, kol kažkas Dangėje bus pradėta daryti“, – sakė Priekrantės žvejų asociacijos vadovas Mindaugas Rimeikis. Anot jo, žvejai metų metus prašo savivaldybės, kad Dangėje įrengtų paprasčiausią „gervelę“ dėžėms su žuvimis iš laivų iškelti, bet taip reikalai ir nepajudėjo.

Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Andrius Dobranskis norėtų aiškaus plano ir krypčių, ką Dangės upėje reikėtų daryti. Anot jo, realu, kad kitais metais prie Liepų gatvės tilto būtų įrengtas laivų nuleidimo slipas su automobilių stovėjimo aikštele.

Galbūt realu būtų ir tai, kad pradžioje prie Botanikos sodo, o po to ir kitur atsirastų pontoninės prieplaukos, kur galėtų sustoti turistus plukdantys laiveliai.

Ar būtų norinčiųjų vykdyti tokį verslą Dangėje? Klaipėdos turizmo informacijos centro direktorė Romena Savickienė minėjo, jog prieš kelerius metus turistus plukdyti iki Botanikos sodo norėjo bendrovė „Maži laiveliai“ iš Vilniaus. Tuomet jiems buvo atsakyta – nebuvo įteisintas vidaus vandens kelias.

Yra paruošta ir didelių Dangės upės projektų su trijomis naujomis prieplaukomis, pėsčiųjų ir dviratininkų tiltu, bet jiems kol kas nėra pinigų. Kalbama ir apie slipo įrengimą po Mokyklos gatvės tiltu, bet planai stringa dėl paties tilto apsaugos zonos.

Atskira Dangės upės veiklos sritis yra jos aplinkosauga. Kaip pastebėjo Jūrinės kultūros koordinacinės tarybos narė Dalia Žukienė, iš 22 lietaus kanalizacijos išleidiklių į Dangę tik vienas yra tvarkingas. Prie upės jaučiama smarvė, teršalai atiteka ir iš aukštupio. Nuspręsta upės ekologines problemas analizuoti Miesto ūkio ir aplinkosaugos komitete. Taip pat bus siekiama surengti bendrą Klaipėdos miesto, Kretingos ir Klaipėdos rajono vadovų susitikimą dėl taršos Dangės–Akmenos upėje.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų