Perkraunamos prekės
Jūrų analitinės kompanijos "Windward" ekspertai viešai teigė, kad atvejų, kai Rusijos vėliavos prekybiniai laivai plaukioja išjungę AIS, padaugėjo kartais. Labiausiai savo judėjimą maskuoja Rusijos naftos ir cheminių medžiagų tanklaiviai.
Rusijos laivai AIS dažniausiai išjungia plaukdami Rusijos teritoriniuose vandenyse.
"Windward" ekspertų teigimu, taip daroma siekiant išvengti tarptautinių sankcijų.
Atrodo neįtikėtina, tačiau daroma prielaida, kad ne Rusijos vėliavos laivai įplaukia į Rusijos vandenis ir juose tarsi dreifuoja. Tuo metu vyksta prekių perkrovimas į rusiškus laivus arba iš jų. Tai sunku užfiksuoti, nes rusiško laivo AIS išjungta, jo lyg ir nėra. Tačiau buvo tokių atvejų, kai tarp ne Rusijos ir Rusijos laivų užfiksuoti kelias valandas vykę kontaktai.
Taip iš laivų į laivus dažniausiai perpumpuojami skysti produktai, netgi rusiška nafta. Toks prekių pasikeitimas tarsi ir nėra nusižengimas įvestoms sankcijoms, nes numatyti sankcijų taikymo pereinamieji laikotarpiai. Tačiau kruvino Ukrainos karo fone toks "bičiuliavimasis" kelia abejonių.
Yra užfiksuota atvejų, kai taip "kontaktuoja" ne tik Rusijos ir Kinijos ar kitų Azijos šalių laivai, bet ir Jungtinės Karalystės, JAV ir Vokietijos laivai su Rusijos.
Po gausios Rusijos oligarchų pramoginių laivų areštų bangos gali sekti ir Rusijos krovininio laivyno areštai užsienio uostuose.
Užblokuotos navigacinės sistemos
Kita vertus, Rusijos laivai ir negali niekur plaukti. Labiau nei uostų uždarymas laivams su Rusijos vėliava kirto tai, kad, pradėjus karą Ukrainoje, Rusiją paliko tarptautinės elektroninės navigacijos tiekimo kompanijos.
Tai reiškia, kad Rusijos laivuose nebeliko galimybės atnaujinti ir naudotis elektroninėmis navigacinėmis sistemomis.
Teoriškai, net ir neįvedus sankcijų uždaryti užsienio šalių uostus Rusijos laivai į juos negalėtų plaukti, nes galėtų būti areštuojami kaip nusižengę tarptautinei laivybos teisei.
Po gausios Rusijos oligarchų pramoginių laivų areštų bangos gali sekti ir Rusijos krovininio laivyno areštai užsienio uostuose. Yra duomenų, kad iš areštuotų pramoginių laivų, ateityje tikintis juos parduoti, yra kaupiamas pokarinio Ukrainos atstatymo paramos fondas.
Vykstant karui, Ukrainos nuostoliai didės, todėl vien užsienyje areštuotų bankų aktyvų ir oligarchų pramoginių laivų gali neužtekti. Gali būti imamasi ir kito į užsienį pakliuvusio Rusijos turto arešto.
Laivų areštų banga
Per Rusiją nusirito pasipiktinimas dėl oligarchų jachtų arešto. Kyla nepasitenkinimo banga ir dėl prekybinių laivų elektroninių navigacinių sistemų.
Rusijos laivybos ekspertai kaltina Vakarus, kad šie per Tarptautinę jūrų organizaciją (IMO) sugebėjo monopolizuoti visą pasaulio laivų navigacijos valdymo sistemą. Mat laivų licencijuotus navigacinius elektroninius laivybos žemėlapius valdančios pagrindinės kompanijos yra įsikūrusios Didžiojoje Britanijoje, daugiausia Londone.
Jei Rusija ir sugebėtų susikurti kokią nors jūrinės navigacijos kompaniją, tai nieko nepakeistų. Plaukiodami su rusiška navigacija Rusijos laivai vis tiek galėtų būti areštuojami pasaulio uostuose, nes jų sistema neatitiktų IMO standartų.
Jūrinėje srityje Rusija yra pakliuvusi į savotišką užburtą ratą. Kitas klausimas, kaip į Rusijos laivus bus žvelgiama jiems neva draugiškoje Kinijoje, Serbijoje, kai kuriose Azijos, Lotynų Amerikos ar Afrikos šalyse. Teoriškai tinkamų navigacinių sistemų neturintiems Rusijos laivams turėtų būti taikomos tarptautinės jūrinės teisės numatytos bausmės.
Dėl karo Ukrainoje vis daugiau kyla problemų Rusijos jūrininkams įsidarbinti užsienio šalių laivuose. Kai kurios šalys jau pareiškė, kad savo vėliavos laivuose nenori matyti jūrininkų iš Rusijos. Gali būti ir sąmoningai blokuojama galimybė jūrininkams iš Rusijos atvykti į kai kurių šalių uostus, kur stovi juos norintys įdarbinti laivai.
Naujausi komentarai