Palankus atstatymo laikas
Baltijos jūros švyturius piešęs ir knygas apie juos leidęs palangiškis Aidas Jurkštas kreipėsi į Klaipėdos miesto organizacijas, kad būtų atkurtas ant molo buvęs Baltasis švyturys.
Jo nuomone, tam susidariusios itin palankios sąlygos. Šiuo metu vyksta uosto įplaukos kanalo pertvarkymas, iš dalies rekonstruojami molai, keičiama uosto vedlinės linija.
Ant molų bus išsaugotos arba naujai įrengtos apžvalgos aikštelės. Tuo pačiu metu galėtų būti atstatytas ir Baltasis švyturys. Jis gal ir neturėtų svarbesnės navigacinės reikšmės, tačiau būtų sugrąžintas svarbus Lietuvos marinistinis simbolis, kuris džiugintų žmones.
"Baltojo švyturio atvaizdas per ilgus dešimtmečius išliko ryškiausiu Lietuvos, kaip jūrinės valstybės, simboliu. Deja, nei sovietmečiu, nei šiais laikais, po Nepriklausomybės atkūrimo, taip ir nepavyko sukurti naujo marinistinio simbolio", – dėstė A.Jurkštas. Jis kreipėsi į Jūrinės kultūros koordinacinę tarybą prie Klaipėdos miesto tarybos, kad būtų pradėta diskusija dėl Baltojo švyturio atkūrimo ant Klaipėdos uosto Šiaurinio molo.
Seniausias navigacinis ženklas
Klaipėdos uoste paprastas, primityvus, tačiau tuo pat metu ir vienas seniausių Baltijos jūros šviečiamųjų ženklų buvo pastatytas dar 1684 m. Jis ir buvo Baltojo švyturio užuomazga.
Tai buvo seniausias navigacinis ženklas Klaipėdoje, nes mūrinis švyturys čia pastatytas 1796 m.
Pats Baltasis švyturys ant Šiaurinio molo galo atidarytas 1884 m. gruodžio 16 d. Prieš tai molas buvo ilgai rekonstruotas.
Baltasis švyturys taip pavadintas todėl, kad jo mūras buvo tinkuotas ir nudažytas baltai.
Ant paaukštinto molo galo įrengtas švyturys buvo vienas iš dviejų, kurie žymėjo kelią į Klaipėdos uostą. Baltajame švyturyje nuolat degė raudona šviesa.
Ant Pietinio molo buvo 7,35 m aukščio švyturys, kuriame nuolat degė žalia šviesa.
Šimtmetis: 1922 m. išleistame Klaipėdos krašto 10 markių banknote buvo pavaizduotas Baltasis švyturys.
Puikavosi ir ant pinigų
Tiek ant Šiaurinio molo buvęs Baltasis švyturys, tiek Pietinio molo švyturys buvo sunaikinti paskutinėmis Antrojo pasaulinio karo dienomis. Juos 1945 m. sausį susprogdino atsitraukiantys naciai.
Sovietmečiu Šiaurinis molas buvo tvarkomas, tačiau Baltasis švyturys taip ir neatstatytas. Laikytasi nuostatos, kad jis uosto veiklai nėra svarbus.
Galbūt sovietmečiu būta ir ideologinių niuansų, nes 1934 m. atidarant pirmąją jūrų dienos šventę prie Baltojo švyturio tuometis Lietuvos prezidentas Antanas Smetona tarsi davė pažadą ir priesaiką jūrai vertinti tą 100 kilometrų pajūrio, kurį turime.
Panašūs nedideli švyturiai ant molų galų buvo daugelyje Baltijos jūros uostų ir jie išlikę kaip senosios laivybos simboliai. Daug kur jie yra veikiantys ir žymi įplaukos kanalo plotį.
Baltasis švyturys Klaipėdoje vėl prisimintas Lietuvai atgavus nepriklausomybę. 1997 m. Lietuvos bankas išleido 200 litų banknotą, kurio reverse pavaizduotas Baltasis švyturys.
Prisiminimas: Baltąjį švyturį matėme ant 200 litų banknoto, kuris apyvartoje buvo iki 2015 m. sausio. "Lb.lt" nuotr.
Šis švyturys puikavosi ir prieškariniuose nepriklausomos Lietuvos pašto ženkluose, ir ankstesniuose atvirukuose, kur Klaipėda dar vadinta Memel. Baltasis švyturys buvo pavaizduotas ir 1922 m., prieš pat Lietuvai atgaunant Klaipėdos kraštą, išleistame 10 markių banknote.
Naujausi komentarai