Pereiti į pagrindinį turinį

Brangesniems degalams uždegta žalia šviesa: daugiau mokėsime ir už prekes, paslaugas?

2023-04-20 12:33
DMN inf.

Seimas žengia žingsnį brangesnių degalų link. Sostinės gatvėmis viešasis transportas zuja kasdien. Tačiau retas vilnietis žino, kiek kainuoja autobusų degalai, praneša LNK.

Brangesniems degalams uždegta žalia šviesa: daugiau mokėsime ir už prekes, paslaugas?
Brangesniems degalams uždegta žalia šviesa: daugiau mokėsime ir už prekes, paslaugas? / Ž. Gedvilos, P. Paleckio/BNS nuotr.

„Šiandien dyzelino kaina, be pridėtinės vertės mokesčio, yra apie 1,10–1,20 euro. Per metus vien už dyzeliną bus apie 8 mln., priklausomai nuo kainos, gal ir 9 mln. eurų“, – skaičiavo Vilniaus viešojo transporto technikos direktorius Manfredas Zubrickas.

Gali būti, kad taršiu dyzelinu varomų autobusų variklius greitai teks gesinti, mat Seimas žengia žingsnį brangesnių degalų link. Biudžeto ir finansų komitetas (BFK) pritaria pusantrų metų vilkintoms Vyriausybės Akcizų įstatymo pataisoms.

„Komitetas pritarė iš esmės visiems Vyriausybės pasiūlymams, kurie jau buvo Seime šiek tiek užstrigę“, – sakė BFK pirmininkas Mindaugas Lingė.

Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:

 

 

Komitetas sutiko jau kitąmet didinti akcizo tarifus šildymo kurui: koksui, durpėms, akmens anglims, raudonajam dyzelinui. Nuo 2025 m. akcizas kiltų ir automobiliniam dyzelinui. Dar prisidėtų ir anglies dvideginio dedamoji. Tad palaipsniui iki 2030 m. dyzelino 1 l pabrangtų apie 30 centų.

„Suprantu, kad pagrindinis tikslas – kažkaip padidinti realią degalų kainą, kad žmonės mažiau važiuotų. Tačiau yra ir kitų priemonių degalų vartojimui sumažinti: greičio mažinimai, sąmoningumo didinimas, viešojo transporto propagavimas“, – vardijo ekonomistas Raimondas Kuodis.

Tačiau yra ir kitų priemonių degalų vartojimui sumažinti: greičio mažinimai, sąmoningumo didinimas, viešojo transporto propagavimas.

Iš 500 Vilniaus autobusų – 400 varomi dyzelinu. Įmonė jau planuoja pereiti prie kitų degalų rūšių. Tuo atveju išlaidos kiltų 1,5 mln. eurų.

„Papildomai 1 mln. iš gautų lėšų negalėsime padengti. Arba turime kreiptis į Vilniaus miesto savivaldybę, arba perskaičiuoti kainą keleiviui, tačiau tai būtų kraštutinė priemonė“, – apie likusias galimybes kalbėjo M. Zubrickas.

2025 m. brangtų ir benzinas, ir automobiliams naudojamos suskystintosios dujos. Šie degalai palaipsniui brangtų nuo kelių iki keliolikos centų. Privatūs autobusų vežėjai, kuriems savivaldybė nepadeda, gali kelti bilietų kainas.

„Niekada neskuba su tokiais sprendimais. Žiūri į ilgesnį periodą. Kaip pasielgs, sunku pasakyti, bet, matyt, nuostolingai dirbti negalės“, – svarstė Keleivių vežimo asociacijos vadovas Gintaras Nakutis.

Brangstantys degalai pakenktų visai transporto įmonių grandinei. Kiltų ir pervežimo įkainiai. Vadinasi, ir pristatomos prekės.

„Pabrangins ir jų įkainius. Galutinis vartotojas turės mokėti brangiau už viską: prekes, paslaugas“, – pastebėjo Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ vadovas Zenonas Buivydas.

„Kai už vieną prekę sumoki daugiau, – kitai lieka mažiau“, – pabrėžė R. Kuodis.

Dėl padidėjusio akcizo įmonės degalus sieks piltis kitose šalyse. Tad esą rinkdama mokesčius Lietuva praras milijonus pajamų kitur.

„Kalvarijos gyvenvietėje, kur yra 4 450 gyventojų, susipylė 100 mln. l dyzelinio degalų. Greičiausiai visi šie degalai bus susipilti kitoje sienos pusėje – Lenkijoje“, – spėjo Z. Buivydas.

Aplinkos ministras anksčiau teigė, jei Lietuva nedidins mokesčių degalams, po penkerių metų grės baudos: „Galima bauda arba mūsų papildomos išlaidos siektų 700 mln. eurų.“

Tačiau iki šiol neaišku, ar kas bus daroma mokesčius surinkus.

„Šiuo metu didelės diskusijos nevyko, kam konkrečiai turėtų būti skiriama“, – sakė M. Lingė.

„Tokie autobusai tikrai turėtų važiuoti asfaltuotais ir žiema prižiūrimais keliais. Tai kainuoja. Jei bus panaudota, tai bus bent kokia prasmė“, – akcentavo G. Nakutis.

Akcizų įstatymo pataisos, anot M. Lingės, Seimo posėdžių salėje greičiausiai atsidurs jau kitą savaitę. Mokesčių pakeitimus privaloma priimti likus bent pusmečiui iki jų įsigaliojimo.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų