Naftos kainos krito: ar pigs degalai Lietuvoje? Pereiti į pagrindinį turinį

Naftos kainos krito: ar pigs degalai Lietuvoje?

2025-04-10 05:00
LNK inf.

Rimtas chaosas pastarosiomis dienomis vyksta naftos rinkoje. Donaldui Trumpui kariaujant su likusiu pasauliu naujais muitais, naftos kaina smigo į žemiausią tašką per ketverius metus. Natūraliai atrodo, kad pingant naftai, turėtų pigti ir degalai. O apie tai, kaip bus iš tiesų ir kas laukia lietuvių vairuotojų, LNK žurnalistai kalbėjosi su Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovu Emiliu Cicėnu.

Naftos kainos krito: ar pigs degalai Lietuvoje?
Naftos kainos krito: ar pigs degalai Lietuvoje? / Ž. Gedvilos / ELTA nuotr.

– Kaip atrodo naftos rinka šiuo metu?

– Kiek mačiau pastaruoju metu, kaina šiek tiek paaugo – dabar ji siekia apie 64 dolerius už barelį. Tačiau vis tiek – tai gana žema kaina.

– Ar tai yra panikos signalas, ar visgi taip ir turėjo būti?

– Vartotojams ir mums, kaip valstybei, tai – ne panika, o greičiau džiaugsmas. Kuo pigesnė žaliava, tuo pigesnis galutinis produktas. Tikriausiai didžiausia panika šiuo atveju kyla šalims, kurios naftą išgauna, nes tai reiškia, kad jos dirba arti savikainos.

– Priminkite, iš kokio kainų lygio mes nukritome iki tų 60 dolerių?

– Metų pradžioje, sausio pabaigoje, kaina siekė daugiau nei 80 dolerių. Vėliau laikėsi tarp 70–80 dolerių, bet paskutinis kritimas įvyko per kelias pastarąsias dienas. Akivaizdu. Rinkos į tai reaguoja, taip pat reaguoja ir žaliavų rinkos. Tai matome dabartinėje naftos kainoje.

– Vartotojai dažnai tikisi, kad degalų kainos kris tiek pat, kiek pinga nafta. Ar tai realu?

– Ne, taip nėra. Proporcija dažniausiai būna tokia: jeigu naftos barelis pinga 10 proc., tai degalų kainos degalinėse sumažėja apie 3–4 proc.

– Vis dėlto dabar tas pigimas atrodo didesnis? Nors paprastam vairuotojui miesto gatvėse tai vis tiek nesudaro esminio skirtumo. Bet jeigu tokia naftos kaina išsilaikytų ilgiau – taptų ne sensacija, o tendencija – gal vartotojas visgi kažkiek išloštų?

– Be abejo. Ir ne tik vartotojai – laimėtų ir verslai, nes degalai kaip žaliava sudaro daugelio prekių ir paslaugų savikainos dalį. Tai kuo mažesnė paslaugų savikaina, tuo labiau gali pigti ir kitos prekės, net ir tos, kurios nėra tiesiogiai susijusios su degalais.

Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:

– O dabar kalbant konkrečiai apie degalų verslą – kas sudaro galutinę benzino kainą?

– Kalbant apie benzino ar dyzelino kainą, galima ją įsivaizduoti kaip pyragą, susidedantį iš kelių dalių. Maždaug pusę kainos sudaro mokesčiai – tai yra akcizas ir PVM. Kita dalis – žaliavos ir perdirbėjo marža, kuri sudaro apie trečdalį. Likusi dalis – logistikos kaštai ir mažmenininko marža.

– Vadinasi, net jei naftos kaina krenta, mums, vartotojams, tai neturi didelės įtakos, jeigu mes tiesiog nuvažiuojame ir užsipilame degalų degalinėje? Reikia suprasti, kad pokytis yra nedidelis, pavyzdžiui, du centai už litrą. Tad net jei naftos kaina išlieka žema, tai dar nereiškia, kad degalinėje iškart pajusime didelį skirtumą, tiesa?

– Žinot, centas prie cento – ir susidaro. Tik palyginimui: metų pradžioje, dėl padidėjusio akcizo, dyzelinas pabrango apie 16 centų. Galite įsivaizduoti, kiek turi pigti nafta, kad degalinėse ta kaina sumažėtų tiek pat. Tai būtų labai reikšmingas pigimas. Tikėtina, kad naftos kaina turėtų kristi tiek pat, kiek ir pakilo akcizas, o tai sunkiai įsivaizduojama.

Čia reikėtų pasikviesti burtininką ir paburt.

– Prisiminkime pandemijos laikotarpį, jau penkeri metai praėjo. Tada irgi matėme smarkų naftos kainų kritimą. Rinka išgyveno nuosmukį, tačiau vartotojai pokyčių taip pat nelabai pajuto. Ar galima lyginti tuos laikotarpius, ar tai visiškai skirtingos situacijos?

– Na, jūs sakot penkeri metai, o aš jau nebeprisimenu, kaip ten tiksliai buvo. Bet apskritai, priežastys, dėl kurių krenta žaliavinės naftos kaina, gali būti įvairios. Tačiau efektas paprastam vartotojui dažniausiai būna panašus. Kuo pigesni degalai, tuo labiau skatinamas vartojimas. Taip pat tai prisideda prie kitų prekių ir paslaugų kainų mažėjimo. Bet jei kalbame apie kainas degalinėse, reikia suprasti, kad jas lemia ne vien žaliavinės naftos kainų pokyčiai. Įtakos turi ir sezoniškumas, ką šiuo metu taip pat matome. Turime žieminius degalus, pritaikytus žemoms temperatūroms. Jie savaime yra brangesni, nes jiems naudojami specialūs priedai.

– O kokios būtų jūsų prognozės? Jei pažvelgtume į artimiausius metų mėnesius – kaip gali keistis žaliavinės naftos kainos? Ko turėtume tikėtis – ar degalų kainos kils, kris?

– Na, čia jūsų klausimas ne visai mano kompetencijai. Čia reikėtų pasikviesti burtininką ir paburt.

– Su prezidentu Donaldu Trumpu tikrai burtininkas nepamaišytų. Bet visgi, remiantis tendencijomis – ar yra šansų, kad kaina staigiai atšoks? O gal dar kurį laiką išliks žemumose?

– Sprendžiant iš to, kas šiuo metu vyksta rinkose, atrodo, kad žaliavų rinka dar bando susivokti, kaip ir kitos rinkos. Bet labai mažai tikėtina, kad naftos kaina kristų dar labiau – ji jau ir taip balansuoja ties savikainos riba. Tad sakyčiau, jog yra daug šansų, kad žemyn ji nebevažiuos. Labiau klausimas – kiek ilgai išsilaikys šiose žemumose.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Liberastai laimi.

didelis liberastinis b.y.b.y.s jums i pide.r.asines subines prakeikti durni labusai, o ne pigiu degalu. Del jusu reikia dvigubai branginti nes turit daug pinigu ir nezinot ka su jais daryti. Taskot visur kur reikia ir kur nereikia. Dar puse ISVAGIAT. Vaskar Paluckas VEL issiunte Ukrainos vagims 30 milijonu. Valstybei butu didziule geda jeigu pigintu.
1
0
Dėsnis

Kai visur pinga- pas mus nepinga, kai visur brangsta- pas mus brangsta labiau.
5
0
Neskaites

speju, kad uzsipirko kaip visada Lukoilai brangesnio kuro ir likucius brangiai pardavines iki sekancio pabrangimo?
6
0
Visi komentarai (6)

Daugiau naujienų