- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dažnai ir Lietuvoje girdime apie milžinišką startuolių naudą įvairiose srityse, tačiau ne visada suvokiame, ką tai reiškia praktikoje.
Konkurentas Panamos kanalui
Kadangi Lietuva – ne jūrų valstybė, o tik valstybė prie jūros, jos startuolių projektai nieko bendro neturi su jūrine industrija. Nors įsigilinus į jūrinę sritį joje galima padaryti daug atradimų, nes jūros ir vandenynai žemėje yra net mažiau ištirti nei kosmosas.
Įdomių idėjų iš jūrinės srities galima išgirsti iš kitų šalių startuolių. Amerikiečių nulinės gravitacijos transportavimo startuolis iš Floridos, vadinamas "Zergatran" (Zero Gravity Transportation), kuriame yra nemažai mokslininkų iš Harvardo ir kitų JAV mokslo įstaigų, sugalvojo unikalią vadinamųjų žaliųjų vartų idėją. Siūloma sukurti automatinę nebrangiai veikiančią sistemą, kuri perkeltų konteinerius iš Atlanto į Ramųjį vandenyną ir atvirkščiai. Iš esmės tai būtų konkurentas dabartiniam Panamos laivybos kanalui.
Krovinius tarp Atlanto ir Ramiojo vandenynų gabentų nulinės emisijos transporto mazgas.
"Zergatran" žalieji vartai visiškai pakeistų Atlanto ir Ramiojo vandenynų laivybos sistemą, nes laivams nebereikėtų plaukioti iš vieno vandenyno į kitą. Nebeliktų ir tokių terminų kaip "Panamax" ar "Post Panamax" laivas, nes Panamos kanalas neberibotų pasaulio laivų statybos dydžių.
Naudotų magnetines pagalves
"Zergatran" pasiūlė įrengti 80 mylių (apie 130 km) ilgio tunelį tarp Atlanto ir Ramiojo vandenynų, kuris vadinamas PILA (Puerto Internacional Las Americas).
Abipus tunelių būtų konteinerių visiškai automatizuoti pakrovimo ir iškrovimo terminalai. Konteineriai iš atplaukusio laivo būtų kraunami ant pavienių geležinkelio platformų.
Tokios technologijos jau egzistuoja kai kuriuose uostuose, kai konteineriai iškraunami ant automatinių vežimėlių, kurie juos pristato į sandėliavimo vietas.
Pagal "Zergatran" siūlymą, konteineriai platformose nuolatiniu srautu judėtų ne į sandėliavimo vietas, o į tunelį, kuris jungtų Atlanto ir Ramųjį vandenynus. Konteinerių pervežimas vyktų naudojant magnetines pagalves. Jomis platforma su konteineriu 80 km tunelį tarp dviejų vandenynų įveiktų per 20–30 min.
Pervežti per tunelį konteineriai vėl būtų kraunami į laivus ir plukdomi toliau.
Visos startuolio siūlomos technologijos jau yra žinomos ir naudojamos. Traukiniai ant magnetinių pagalvių sėkmingai važinėja Japonijoje, diegiami Kinijoje. Automatinės konteinerių krovos technologijos veikia daugelyje didžiųjų pasaulio uostų.
Vieta: numatoma, kad tunelis galėtų būti tiesiamas Kolumbijoje, šalia sienos su Panama. / Zergratran.com nuotr.
Transporto modernizavimo pavyzdys
"Zergatran" vertinimu, įrengti logistikos ir laivybos pramonės revoliuciją Atlanto ir Ramiajame vandenynuose padarysiančius žaliuosius vartus kainuotų apie 15 mlrd. JAV dolerių.
Idėją pasiūliusio startuolio komanda pati ieško galimų projekto investuotojų. Ji išleido 15 mln. akcijų, kurių vertė – po 5 JAV dolerius. Taip pradėtas pirmasis finansavimo etapas, kur siekiama surinkti 75 mln. JAV dolerių. Dalis jų būtų skirta PILA tunelio, kelių ir perkrovimo terminalų techniniams dokumentams, galimybių studijai parengti.
Kada būtų statomas ir ar bus statomas pats tunelis, perkrovimo terminalai, priklausys nuo galimų šio projekto investuotojų intereso.
Manoma, kad pradėjus statybas tunelį su infrastruktūra tarp Atlanto ir Ramiojo vandenynų galima įrengti per šešerius metus. Su Panamos kanalu konkuruosiantis tunelis būtų tiesiamas per Kolumbijos teritoriją netoli sienos su Panama.
Realybė: dabar dideli konteineriniai laivai plaukia dar 1914 m. pastatytu 82 km ilgio Panamos kanalu. / Container-mag.com nuotr.
Mokslininkų komanda pristato projektą kaip pirmąjį pagal naujas technologijas galintį veikti ekologišką laivybos koridorių su nuline emisija, tai yra dirbantį be jokios taršos. Teigiama, kad toks naujos kartos laivybos projektas būtų pavyzdys, kaip galima modernizuoti pasaulinę transporto infrastruktūrą ir spręsti jūros prekybos kliūčių problemas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis6
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų12
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai5
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba4
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?23
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...