Konkurentas Panamos kanalui
Kadangi Lietuva – ne jūrų valstybė, o tik valstybė prie jūros, jos startuolių projektai nieko bendro neturi su jūrine industrija. Nors įsigilinus į jūrinę sritį joje galima padaryti daug atradimų, nes jūros ir vandenynai žemėje yra net mažiau ištirti nei kosmosas.
Įdomių idėjų iš jūrinės srities galima išgirsti iš kitų šalių startuolių. Amerikiečių nulinės gravitacijos transportavimo startuolis iš Floridos, vadinamas "Zergatran" (Zero Gravity Transportation), kuriame yra nemažai mokslininkų iš Harvardo ir kitų JAV mokslo įstaigų, sugalvojo unikalią vadinamųjų žaliųjų vartų idėją. Siūloma sukurti automatinę nebrangiai veikiančią sistemą, kuri perkeltų konteinerius iš Atlanto į Ramųjį vandenyną ir atvirkščiai. Iš esmės tai būtų konkurentas dabartiniam Panamos laivybos kanalui.
Krovinius tarp Atlanto ir Ramiojo vandenynų gabentų nulinės emisijos transporto mazgas.
"Zergatran" žalieji vartai visiškai pakeistų Atlanto ir Ramiojo vandenynų laivybos sistemą, nes laivams nebereikėtų plaukioti iš vieno vandenyno į kitą. Nebeliktų ir tokių terminų kaip "Panamax" ar "Post Panamax" laivas, nes Panamos kanalas neberibotų pasaulio laivų statybos dydžių.
Naudotų magnetines pagalves
"Zergatran" pasiūlė įrengti 80 mylių (apie 130 km) ilgio tunelį tarp Atlanto ir Ramiojo vandenynų, kuris vadinamas PILA (Puerto Internacional Las Americas).
Abipus tunelių būtų konteinerių visiškai automatizuoti pakrovimo ir iškrovimo terminalai. Konteineriai iš atplaukusio laivo būtų kraunami ant pavienių geležinkelio platformų.
Tokios technologijos jau egzistuoja kai kuriuose uostuose, kai konteineriai iškraunami ant automatinių vežimėlių, kurie juos pristato į sandėliavimo vietas.
Pagal "Zergatran" siūlymą, konteineriai platformose nuolatiniu srautu judėtų ne į sandėliavimo vietas, o į tunelį, kuris jungtų Atlanto ir Ramųjį vandenynus. Konteinerių pervežimas vyktų naudojant magnetines pagalves. Jomis platforma su konteineriu 80 km tunelį tarp dviejų vandenynų įveiktų per 20–30 min.
Pervežti per tunelį konteineriai vėl būtų kraunami į laivus ir plukdomi toliau.
Visos startuolio siūlomos technologijos jau yra žinomos ir naudojamos. Traukiniai ant magnetinių pagalvių sėkmingai važinėja Japonijoje, diegiami Kinijoje. Automatinės konteinerių krovos technologijos veikia daugelyje didžiųjų pasaulio uostų.
Vieta: numatoma, kad tunelis galėtų būti tiesiamas Kolumbijoje, šalia sienos su Panama. / Zergratran.com nuotr.
Transporto modernizavimo pavyzdys
"Zergatran" vertinimu, įrengti logistikos ir laivybos pramonės revoliuciją Atlanto ir Ramiajame vandenynuose padarysiančius žaliuosius vartus kainuotų apie 15 mlrd. JAV dolerių.
Idėją pasiūliusio startuolio komanda pati ieško galimų projekto investuotojų. Ji išleido 15 mln. akcijų, kurių vertė – po 5 JAV dolerius. Taip pradėtas pirmasis finansavimo etapas, kur siekiama surinkti 75 mln. JAV dolerių. Dalis jų būtų skirta PILA tunelio, kelių ir perkrovimo terminalų techniniams dokumentams, galimybių studijai parengti.
Kada būtų statomas ir ar bus statomas pats tunelis, perkrovimo terminalai, priklausys nuo galimų šio projekto investuotojų intereso.
Manoma, kad pradėjus statybas tunelį su infrastruktūra tarp Atlanto ir Ramiojo vandenynų galima įrengti per šešerius metus. Su Panamos kanalu konkuruosiantis tunelis būtų tiesiamas per Kolumbijos teritoriją netoli sienos su Panama.
Realybė: dabar dideli konteineriniai laivai plaukia dar 1914 m. pastatytu 82 km ilgio Panamos kanalu. / Container-mag.com nuotr.
Mokslininkų komanda pristato projektą kaip pirmąjį pagal naujas technologijas galintį veikti ekologišką laivybos koridorių su nuline emisija, tai yra dirbantį be jokios taršos. Teigiama, kad toks naujos kartos laivybos projektas būtų pavyzdys, kaip galima modernizuoti pasaulinę transporto infrastruktūrą ir spręsti jūros prekybos kliūčių problemas.
Naujausi komentarai