Pereiti į pagrindinį turinį

Vilniaus liftams laikas į pensiją

2009-08-10 09:59
Skaičius: šiuo metu Lietuvoje yra apie 2 tūkst. liftų, kuriuos būtina keisti naujais, trečdalis jų – Vilniuje.
Skaičius: šiuo metu Lietuvoje yra apie 2 tūkst. liftų, kuriuos būtina keisti naujais, trečdalis jų – Vilniuje. / Mindaugo Ažušilio nuotr.

Šimtai liftų sostinės daugiabučiuose prašyte prašosi pakeičiami. Kai kuriuose mikrorajonuose reikėtų pakeisti ar smarkiai paremontuoti kone 90 proc. liftų. Tačiau vilniečius nuo to atbaido kainos.

Padėtis tragiška

"Galima sakyti, kad prasčiausia padėtis yra seniausiuose Vilniaus mikrorajonuose: Žirmūnuose, Lazdynuose, Karoliniškėse, Senamiestyje ir Naujamiestyje", – "Vilniaus dienai" pasakojo bendros Lietuvos ir Vokietijos įmonės "Tuvtechnika" Vilniaus skyriaus vadovas Aleksandras Andriuškevičius.

Statistika – ne iš maloniųjų. "Remontuoti, renovuoti, keisti pagal išgales, pavyzdžiui, Lazdynuose, reikėtų 80–90 proc. liftų. Didžioji dauguma jų jau atidirbę 30 ir daugiau metų", – pasakojo A.Andriuškevičius.

Tačiau tokia statistika dar nepatvirtina, jog devyni iš dešimties liftų Lazdynuose nėra saugūs. A.Andriuškevičius pabrėžė, kad tinkamai prižiūrimas liftas gali būti sėkmingai naudojamas sulaukęs ir "pensinio" amžiaus. "Jeigu žmonės nelaužo, prižiūri liftus, jie yra ir saugūs, ir tvarkingi, nors seni", – sakė liftų ekspertas. Vis dėlto Lazdynuose naujais pakeista gerokai per mažai pasenusių liftų – vos apie 10 proc.

Neatitinka Europos standartų

Panaši padėtis ir Žirmūnuose. Apie 70 proc. šiame mikrorajone esančių senų liftų turėtų būti skubiai suremontuoti arba pakeisti. Ne ką geriau atrodo ir kiti senieji sostinės gyvenamieji rajonai.

Beje, daugelis sostinės liftų neatitinka Europos reikalavimų. "Tiems liftams, pagamintiems dar tarybiniais laikais, Europos standartų pritaikyti neįmanoma. Pagal tuos reikalavimus, pavyzdžiui, lifto šachtos durys turi būti įrengtos taip, kad vežimėliu galėtų įvažiuoti neįgalusis. Kad taip būtų, reikia padidinti šachtą. Tai juk baisūs pinigai, nepradėsi juk pastato tašyti. Be to, būna taip, kad lifto aikštelės yra tarp aukštų daugiabučiuose. Kaip tam neįgaliajam pakilti ar nusileisti laiptais?" – problemas vardijo "Tuvtechnikos" specialistas.

Pasak jo, gyventojai gali pasirinkti ir ne patį brangiausią variantą – užuot keitę liftą nauju, investuoti į jo remontą. Taip įrenginio gyvenimą esą galima pratęsti 3–5 metais. Tačiau ši taisyklė galioja ne visiems liftams, kiekvieno iš jų galimybės toliau dirbti turi būti vertinamos individualiai.

Brangus malonumas

"Liftų remontas, atnaujinimas ir, kai reikia, keitimas, vyksta sunkiai. O žodis "sunkiai" reiškia, kad viskas sueina į pinigus. Bet pamažu juda, negalima sakyti, kad atsidūrėme mirties taške", – pridūrė "Tuvtechnikos" Vilniaus skyriaus vadovas A.Andriuškevičius.

Kolegai pritarė ir didžiausios liftų tiekėjos Lietuvoje UAB "Schindler liftas" generalinis direktorius Marius Pilkauskas. "Lietuvoje apie 2 tūkst. liftų yra tokios būklės, kad juos artimiausiu metu reikėtų keisti. Vilniuje yra apie trečdalis keistinų liftų. Bet daugiabučių gyventojai patys yra liftų savininkai – tai jų nuosavybė ir jų sprendimas", – dienraščiui sakė M.Pilkauskas.

"Schindler lifto" vadovo teigimu, gyventojai liftus naudoja panašiai kaip automobilius – naujas perkamas tik tada, kai senojo remontas kainuoja per brangiai arba yra apskritai neįmanomas. "Kol liftas dar šiek tiek juda, keitimo klausimą bandoma atidėti", – dėstė verslininkas.

Pašnekovo žodžiais, liftus prižiūrinčios tarnybos kartais pro pirštus pažiūri į įrenginių būklę ir pritaria, kad saugos reikalavimų ne iki galo neatitinkantys liftai toliau būtų eksploatuojami, nors juos verkiant reikia remontuoti ar keisti.

Naujas liftas – nepigus malonumas. M.Pilkausko teigimu, įrengti Europos reikalavimus atitinkantį liftą šiuo metu vidutiniškai kainuoja apie 150 tūkst. litų.

Tikisi politikų pagalbos

"Schindler lifto" vadovas užsiminė, kad liftų keitimo išlaidos galėtų būti priskirtos daugiabučių renovacijos programai. Taip įrenginiai būtų keičiami gerokai greičiau, tačiau kol kas renovaciją reglamentuojantys teisės aktai to neleidžia.

"Bombarduojame raštais Aplinkos ministeriją, Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją. Nuolat informuojame apie padėtį. Kol kas turime tokius atsakymus, kad liftų keitimas galėtų būti renovacijos dalis, bet tai dar nėra oficialiai patvirtinta. Tikimės, kad liftų keitimas netrukus bus įtrauktas į renovacijos programą", – sakė M.Pilkauskas. Pasak jo, ši idėja politiniu lygmeniu svarstyti turėtų būti pradėta jau artimiausiu metu.

Pašnekovas pabrėžė, kad naujas liftas, be kitų pranašumų, taupo energiją. Esą modernus įrenginys sunaudoja mažiau elektros energijos ir taip namo gyventojams per metus gali sutaupyti iki 2 tūkst. litų.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų